Wednesday 29 January 2020

Μην εγκαταλείπετε πρόωρα

Σε μια παλαιότερη ανάρτησή μου με τίτλο "Μην ξεχνάτε να κερδίζετε τις κερδισμένες θέσεις" είχα αναφέρει τη ρήση του Savielly Tartakower «Κανείς δεν κέρδισε παρτίδα στην οποία εγκατέλειψε». Η επόμενη παρτίδα μου, που παίχτηκε πριν λίγες μέρες στον Προκριματικό Όμιλο Α' Εθνικής (Π.Ο.Α.), αποτελεί ένα παράδειγμα που δικαιώνει τη ρήση αυτή. Παίζω με τα μαύρα.

Ύστερα από ένα κακό άνοιγμα, η θέση που προέκυψε στο επόμενο διάγραμμα είναι κατακερδισμένη για τα λευκά. Ο Βασιλιάς μου είναι εγκλωβισμένος στη γωνία με όλα σχεδόν τα λευκά κομμάτια να βρίσκονται σε θέση μάχης. Η νίκη των λευκών είναι καθαρά θέμα τεχνικής. Μάλιστα, σαν να μην έφτανε αυτό, βρίσκομαι ήδη σε ασφυκτική χρονική πίεση. Η συνέχεια ήταν



1. Bxh7! Nxh7, 2. Rh3 



Τα λευκά ορθώς αδιαφορούν για τον Ίππο τους που απειλείται. Αντ' αυτού, καρφώνουν με τον Πύργο τους τον Ίππο στο h7, το μοναδικό κομμάτι στην υπεράσπιση του Βασιλιά μου. Στη θέση αυτή δεν θα ήταν καθόλου παράλογο να εγκαταλείψω, μιας και το ματ απέχει μόλις μερικές κινήσεις. Καθώς όμως οι περισσότερες από τις παρτίδες των συμπαικτών μου βρίσκονταν εκείνη τη στιγμή σε κρίσιμη καμπή, αποφάσισα να συνεχίσω.

2...gxf4



Κερδίζω κομμάτι και απειλώ το φαινομενικά ισχυρό 3...Rg8. 

3. Rff3?!



Εδώ τα λευκά μπορούσαν να παίξουν το απλούστερο 3. Rxh7+ Kxh7 και μόνο τότε 4. Rff3 μετά το οποίο μάλλον θα εγκατέλειπα, αφού το ματ θα ήταν πλέον αναπόφευκτο. Μικρό το κακό ωστόσο για τα λευκά, αφού και πάλι κερδίζουν κάνοντας χρήση της ίδιας ιδέας, π.χ. 3...Rg8, 4. Rxh7+ Kxh7, 5. Rh3#. 

3...Bf8!?



Η κίνηση αυτή μάλλον μπέρδεψε τον αντίπαλό μου, ο οποίος είχε την ψευδαίσθηση ότι κατάφερα να αμυνθώ επαρκώς στην παραπάνω ιδέα του ματ.

4. Qh5?!



Για άλλη μια φορά η σωστή κίνηση ήταν 4. Rxh7+ Kxh7, 5. Rh3+ Bh6, 6. Qg5 και ματ στην επόμενη. Έστω κι έτσι όμως, στη θέση του παραπάνω διαγράμματος φαίνεται να μην υπάρχει σωτηρία, αφού ο Ίππος μου έχει καρφωθεί θανάσιμα μπροστά από τον Βασιλιά μου. Όμως, δεν είμαι διατεθειμένος ακόμα να τα παρατήσω.

4...Bh6



Παλεύω για την επιβίωσή μου με νύχια και με δόντια. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση τα λευκά κάνουν ματ με 5. Qxh7. 

5. Qxh6



Τα μαύρα ανανεώνουν την απειλή του ματ. 

5...Rg8+



6. Kf1? 



Εδώ τα μαύρα έπρεπε να απαντήσουν με 6. Rfg3! μετά το οποίο θα εγκατέλειπα αμέσως. Αν 6...Rxg3+, 7. hxg3 Kg8, 8. gxf4 f6, 9. Qxh7+ Kf8, 10. Rg3 οτιδήποτε, 11. Rf8# και αν 6...Rg7, 7. Qxg7#. 

6...Rg7



Κατά έναν περίεργο τρόπο φαίνεται ότι κατάφερα να βρω επαρκή άμυνα.

7. Ne4!



Μια ισχυρή κίνηση μετά από μερικές άστοχες επιλογές. Η απειλή είναι ξεκάθαρη: 8. Nf6 και η πίεση είναι αβάσταχτη. Αν 7...dxe4, 8. d5 με ματ στις επόμενες κινήσεις. Στο σημείο αυτό, ο πειρασμός της εγκατάλειψης ήταν πιο ακαταμάχητος από ποτέ. Με ελάχιστα δευτερόλεπτα να απομένουν στο ρολόι μου, σήκωσα το χέρι μου και αφού αντιστάθηκα σθεναρά στην έλξη της χειραψίας, αποφάσισα να παίξω το τελευταίο μου χαρτί και έστρεψα το χέρι μου επάνω στη σκακιέρα.

7...dxc4



Μια απέλπιδα προσπάθεια να κρατηθώ στη ζωή.

8. Nf6



Τα λευκά απειλούν να δώσουν αραβικό ματ με 9. Qxh7+ Rxh7, 10. Rxh7# και δεν φαίνεται να υπάρχει σωτηρία. Εξαντλώντας όμως τα όρια της τακτικής έχω ήδη εντοπίσει από πριν τη μοναδική άμυνα

8...Be4



Ο αντίπαλός μου φανερά κουρασμένος από την επιμονή μου να μην εγκαταλείπω ξαναμπήκε σε σκέψεις, ενώ πλέον ξαφνικά βρέθηκε και αυτός σε πίεση χρόνου.

9. Rxf4??



Είναι απίστευτο, αλλά ο αντίπαλός μου, με μία μόνο κίνηση, ω του θαύματος πέταξε τη διαφαινόμενη νίκη του στα σκουπίδια. 

9...Bd3+!



Ο Αξιωματικός ανοίγει με τέμπο τη διαγώνιο a8-h1 για την Βασίλισσα. Τα λευκά χάνουν ό,τι κι αν παίξουν!

10. Rxd3 Qh1+



Το εντυπωσιακό στοιχείο της ιστορίας είναι ότι η Βασίλισσά μου, αφού ξαπόστασε για περίπου 20 κινήσεις στη γωνιά της, μακριά από το πεδίο της δράσης, μπήκε με ορμή αποφασιστικά στο παιχνίδι εξαπολύοντας μεμιάς όλη της τη συσσωρευμένη ενέργεια στον αντίπαλο Βασιλιά!

11. Kf2 Rg2+



12. Ke3 Qe1+



και τα λευκά εγκατέλειψαν, αφού ακολουθεί ματ με 13. Kf3 Qe2#. 

Μια απίστευτη ανατροπή, που μας υπενθυμίζει ότι καμιά θέση δεν κερδίζει από μόνη της. Τις θέσεις τις κερδίζουμε εμείς με τις κινήσεις μας.

No comments:

Post a Comment